Get Adobe Flash player
Otwarcie przedszkoli
Kształcenie na odległość
Otwarcie szkoły

Daily Pop Up

W związku ze zbliżającym się 10-leciem Szkoły zapraszamy do udziału w konkursie na opracowanie projektu sztandaru naszej szkoły. Chcemy uczcić 10 lat istnienia naszej Szkoły poprzez uroczystość nadania jej sztandaru. Celem konkursu jest stworzenie projektu, który będzie wzorcem lub inspiracją do powstania sztandaru szkolnego. Szczegółowe informacje w regulaminie konkursu.

Bądźmy razem w Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu (9 maja)

 

W Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu pamiętajmy o producentach kawy, herbaty, bananów, kakao, bawełny i wielu innych produktów, po które sięgamy każdego dnia.

Cisi bohaterowie

W ostatnich miesiącach nasze życie bardzo się zmieniło. Pandemia COVID19 sprawiła, że inaczej pracujemy, uczymy się, odpoczywamy, a nawet robimy zakupy. W naszej codzienności wciąż jednak obecne są owoce pracy milionów mieszkańców krajów globalnego Południa: filiżanka kawy lub herbaty, banany na przekąskę czy czekoladowe słodycze, nie mówiąc już o bawełnie, z której uszyto większość naszych ubrań. Koronawirus dotarł już również do ich krajów. Producenci dostosowują się do nowych warunków, aby utrzymać ciągłość dostaw i zapewnić utrzymanie rodzinom. W drugą sobotę maja tradycyjnie obchodzony jest Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu. To doskonała okazja, aby okazać im wdzięczność.

#FairtradeTogether – bądźmy razem

Celem akcji #FairtradeTogether w mediach społecznościowych jest okazanie solidarności z mieszkańcami globalnego Południa i podziękowanie im za pracę, dzięki której nasze życie jest bogatsze. Co trzeba zrobić? To proste:

  1. Zrób sobie zdjęcie ze swoim ulubionym produktem i opublikuj je na Facebooku lub Instagramie.
  2. Napisz, za co dziękujesz rolnikom, np. za kawę, która ma moc unoszenia nawet najcięższych powiek czy kakao osładzające Twój dzień ????
  3. Koniecznie dodaj hashtagi #FairtradeTogether (akcja ma zasięg międzynarodowy) i oznacz @fairtradepolska
  4. Zachęć do akcji swoich znajomych!

 

Miesiąc Fairtrade 12.04.2020 - 12.05.2020

 

Włączamy się w akcję Miesiąc Fairtrade, która odbędzie się w dniach 12.4 – 12.5.2020 pod hasłem „Dla ludzi, dla planety”. Pokażmy, że los milionów mieszkańców globalnego Południa nie jest nam obojętny!

 Celem akcji jest zwrócenie uwagi na trudną sytuację drobnych rolników z krajów globalnego Południa. Chcemy pokazać, że wybór produktów ze znakiem Fairtrade podczas zakupów to prosty i skuteczny sposób na wspieranie ludzi, którym tak wiele zawdzięczamy.

 Dlaczego Miesiąc Fairtrade?

Czy potrafisz wyobrazić sobie świat bez porannej kawy, aromatycznej herbaty, kakaowych słodkości, pożywnych bananów czy odzieży z bawełny?

 Wiele produktów, po które sięgamy każdego dnia, to efekt pracy setek milionów mieszkańców wsi w krajach globalnego Południa. Mimo że towary, jakich dostarczają na światowy rynek, są bardzo cenne, rolnicy i pracownicy plantacji żyją i pracują w bardzo ciężkich warunkach, nierzadko poniżej granicy ubóstwa. Na domiar złego pozostają osamotnieni w nierównej walce ze zmianą klimatu, która sprawia, że coraz trudniej uprawiać ziemię i utrzymywać się ze sprzedaży plonów.

 Razem możemy to zmienić!

 

Ratowanie świata - przewodnik dla leniwych. Warto przeczytać!

Świat jest przecież dla wszystkich i wszyscy powinniśmy o niego dbać. Niestety, niektórzy z nas są leniwi czy obojętni, niekiedy niechętni zorganizowanej aktywności albo zwyczajnie nie mają czasu. Dla wszystkich tych osób mamy dobrą wiadomość: specjalnie dla was ONZ przygotowała mały instruktaż dla każdego. Oto Ratowanie świata – przewodnik dla leniwych.

Attachments:
Download this file (Kampania Ratowanie świata - przewodnik dla leniwych.pdf)Ratujmy świat!399 kB

Tydzień Edukacji Globalnej 2019 w naszej szkole

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ 18 – 24.11. 2019 r.

 

  1. Wodna Gra Korytarzowa  - 20.11.2019

Zespoły czteroosobowe z klas 4-8 tego dnia na pierwszych pięciu przerwach międzylekcyjnych rozwiązują zadania dotyczące tematyki globalnej związanej z wodą.

(odpowiedzialne: U. Stępniewska, K. Lubomska, M. Nosek, K. Sikorska, I. Piersa)

  1. Wirtualny Festiwal Tygodnia Edukacji Globalnej 2019 dla zespołów uczniowskich – 21.11.2019 ( 9.30 – 12.30)

Wirtualny Festiwal jest interaktywną formą, w której drużyny uczestniczą we wspólnej zabawie online. Festiwal będzie się składał z 6 krótkich zadań, mających na celu zwrócenie uwagi młodzieży na kluczowe wyzwania globalne współczesnego świata, takie jak zmiana klimatu, migracje i równość płci. W festiwalu biorą udział dwa zespoły uczniowskie z klasy 7 b.

(odpowiedzialna: U. Stępniewska)

  1. Gazetka korytarzowa dotycząca Celów Zrównoważonego Rozwoju – parter i  II piętro.

( odpowiedzialne: U. Stępniewska, I. Piersa)

  1. ,,Była sobie Ziemia” - cykl lekcji w klasach 1- 3 z wykorzystaniem serii filmów edukacyjnych dla dzieci traktujących o zagrożeniach ekologicznych.

( odpowiedzialna: M. Nosek)

  1. ,,Klimatyczna biblioteka” – zajęcia na temat edukacji globalnej.
  • ekologia.ceo.org.pl  PREZENTACJE ,,KLIMAT TO TEMAT! PERSPEKTYWA KOBIET”

prezentacja ,,Zmiana klimatu” ( wychowawcy)

  • un.org.pl        prezentacja : ,,Cele Zrównoważonego Rozwoju i celebryci”

( odpowiedzialna: M. Czerwińska)

  1. ,,Drzewka Klimatyczne” – wykonanie plakatów na zajęciach z wychowawcą przedstawiających przyczyny i skutki globalnego ocieplenia klimatu.

Deklaracja ,,Miesiąc dla klimatu” – ksero dla każdego ucznia i uczennicy

( odpowiedzialni: wychowawcy klas 4 – 8 )

  1. ,,Ratowanie świata – przewodnik dla leniwych” – broszura rozdawana rodzicom podczas zebrań (21.11.2019)
  2. ,,Daj rzeczom drugie życie!” – kiermasz rzeczy używanych (21.11.2019)
  3. ,,Taniec żywiołów” ( odpowiedzialna: A. Kannenberg)

                                                                                                              Urszula Stępniewska

Obudźmy się! To ostatni dzwonek dla klimatu! TEG 2019

 

 

 

 

KODEKS INFORMOWANIA O KRAJACH POŁUDNIA - WERSJA DLA MŁODZIEŻY

 Będąc w podróży, fotografujesz napotkanych ludzi, utrwalając ich odmienność. Chcesz mieć pamiątkę. Dowód tego, co przeżywasz. Czujesz dumę, gdy rozpoznajesz widoki znane z folderów biur podróży. Przyjechałeś/aś w to odległe miejsce, by się przekonać, że to, czego wiesz o tym kraju z blogów podróżniczych, jest prawdą. Twoja relacja to starcie dwóch światów. Ty decydujesz o tym, który z nich będzie bardziej wyeksponowany. Wybierz: ważne jest to, co Ty chcesz pokazać światu, czy to, co świat pokazuje Tobie? Czy masz w sobie cierpliwość i pokorę, by wpatrywać się w nową kulturę, wyczekując, co ona ma Ci do powiedzenia? Czy masz w sobie wrażliwość, by przed sfotografowaniem człowieka zapytać, czy się na to zgadza? Czy uszanujesz odmowę? Stracisz dowód tego, czego doświadczasz.

            Odwróćmy na chwilę sytuację. Wyobraź sobie turystę/turystkę, który/która znienacka robi Ci zdjęcie, gdy jesz tradycyjny polski obiad w barze mlecznym. Martwisz się, że otwarte usta, do których wkładasz panierowanego kotleta, to nie jest korzysta mina? A może Twoje myśli zaprząta pytanie, co ta osoba zrobi z tym zdjęciem? Gdzie je opublikuje? Jak podpisze? Osoba, która wykonała fotografię, też ma problem. Otóż jesteś ubrany/a zbyt nowocześnie. Dużo lepiej by było, gdybyś miał/a na sobie krakowski strój ludowy. W folderze o Polsce umieszczone było takie zdjęcie. Przecież Polacy i Polki to naród dbający o swoje tradycje. Czy czułbyś/czułabyś się lepiej, gdyby podróżnik/czka zapytał/a wcześniej, czy może Ci zrobić zdjęcie podczas posiłku, by umieścić je później na swoim blogu dotyczącym Polski? Czy chciałbyś/chciałabyś zobaczyć to zdjęcie przed publikacją? Pewnie tak. Przedstawiając różne kultury, dokonujesz wyboru perspektywy. Jeśli chcesz opowiadać o świecie w sposób uczciwy, potrzebujesz zasad, które określą tę perspektywę. Potrzebujesz kodeksu.

            W 2006 roku organizacje pozarządowe, działające w dziedzinie pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej i edukacji globalnej, opracowały „Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa”. Dokument ten jest drogowskazem dla tych, którzy chcą rzetelnie i ze zrozumieniem informować o mieszkańcach i mieszkankach różnych części świata. Dla Ciebie Kodeks może być dodatkowo inspiracją do rozważań na temat relacji międzyludzkich w globalnym wymiarze, ale także wskazówką, jak krytycznie odbierać komunikaty medialne. Ponadto w świecie mediów społecznościowych często to Ty jesteś osobą, która kreuje obraz świata. To Ty decydujesz o tym, które fotografie umieścisz na Instagramie, które posty czy filmy na Facebooku oznaczysz lajkiem, skomentujesz, czy udostępnisz. Znając Kodeks, możesz informować o poznanych kulturach oraz ludziach w sposób uczciwy i wrażliwy. Dzięki temu Twoja relacja może być pozbawiona uproszczeń. Zwiększa się też prawdopodobieństwo, że obraz danego kraju będzie bardziej urozmaicony, a analiza zależności międzykulturowych bardziej przejrzysta.

            Znajomość „Kodeksu w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa” pozwala skupić się na bohaterach i bohaterkach relacji. Bardziej istotne od tego, że ja chcę coś opowiedzieć, jest to, o kim/o czym chcę opowiedzieć. Wśród podstawowych zasad Kodeksu znajdują się: przekonanie o szacunku dla godności każdego człowieka, wiara w równość wszystkich ludzi, a także promowanie uczciwości, solidarności i sprawiedliwości. Zasady zawarte w Kodeksie można streścić do następujących wskazówek:

Wybierając fotografię lub film do publikacji lub formułując informację na temat globalnego Południa, szanuj godność drugiej osoby. Niech Twoja relacja będzie rzetelna. Oznacza to czasami uszanowanie czyjejś prywatności.

Przedstawiając jakąś osobę lub sytuację, staraj się zrozumieć realia, które jej dotyczą. Przedstawiaj pełne informacje:

imię i nazwisko bohatera/bohaterki (jeśli wyrazi na to zgodę), czas i miejsce opisywanej sytuacji, opis sytuacji.

Unikaj obrazów i wiadomości mogących szerzyć stereotypy, wywoływać sensację lub dyskryminować ludzi, sytuacje lub miejsca. Wzbudzenie silnych emocji pozwala przykuć uwagę odbiorcy/czyni, utrudnia jednak zrozumienie współzależności globalnych. Nie chodzi o to, by wybielać rzeczywistość, a raczej o to, by opisywane problemy nie przyćmiły pozytywnych zjawisk. Istotna jest też uważność, by opisywane sytuacje nie zostały spłycone lub utożsamione z większą grupą ludzi niż to faktycznie ma miejsce.

Udostępniaj informacje (w tym fotografie czy filmy) z pełnym zrozumieniem tego, kogo i co przedstawiają. Upublicznienie niektórych treści może stanowić realne zagrożenie dla osób, których dotyczą.

Zanim kogoś sfotografujesz czy sfilmujesz, upewnij się, że ta osoba wyraża na to zgodę. W przypadku dzieci – zapytaj o to ich rodziców lub opiekunów. Zanim zrobisz zdjęcie lub filmik, zastanów się, czy Ty chciałbyś/chciałabyś być fotografowany/a lub sfilmowany/a będąc w takiej sytuacji.

Stwórz możliwość osobie przedstawianej opowiedzenia swojej historii. To może być kilka słów (spisanych lub nagranych), ale także współdecydowanie o charakterze fotografii czy filmu (wybór czasu, miejsca wykonania materiału). Jeżeli to możliwe, pokaż ukończony materiał osobie, której on dotyczy, w celu akceptacji.

Ustal, czy bohater/bohaterka materiału zgadza się na ujawnienie swoich personaliów i twarzy. Zawsze postępuj zgodnie z jego/jej życzeniem.

Pamiętaj o prawach człowieka i ochronie osób słabszych. Czasami, aby chronić prywatność osób, których dotyczy materiał, należy znacząco ograniczyć udostępniane informacje.

Chroń dzieci przed wykorzystaniem ich wizerunku w celu pogłębiania stereotypów.

Korzystając z gotowych materiałów dostępnych w Internecie, upewnij się, że przy ich powstawaniu zachowane zostały powyższe zasady.

Pamiętaj o prawie autorskim[1]:

Sprawdź, na jakich warunkach dany materiał jest udostępniony i czy możesz go upowszechnić.

Jeśli materiał nie jest dostępny na wolnej licencji, zwróć się do autora/autorki z prośbą o zgodę na wykorzystanie materiału i wyjaśnij, w jakim celu będziesz go udostępniać.

Zawsze podawaj źródło informacji oraz autora/autorkę danego materiału, który upowszechniasz.

„Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa” pozwala skupić uwagę na ludziach, miejscach i sytuacjach, występujących w różnych częściach świata. Został on opracowany z myślą o organizacjach, które chcą tworzyć przekaz medialny w oparciu o szacunek, równość i solidarność, uwzględniając zależności globalne. Znając te zasady, łatwiej ocenisz wartość materiałów, które spotykasz w Internecie. Możesz krytycznie spojrzeć nie tylko na teksty profesjonalne – dziennikarskie, ale także na posty swoich znajomych w mediach społecznościowych. No i najważniejsze - publikując zdjęcia i filmy w sieci, komentując posty, także tworzysz przekaz medialny. A więc „Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa” powstał także dla Ciebie. Pomyśl o tym.